Portrét v notách

Prohlídka hudební expozice Lobkowiczkého paláce seznamuje žáky s hudebním děním v Evropě od 17. do 19. století. Historie hudby je prezentována na širším pozadí evropských kulturně-historických událostí s použitím multimediálních prvků a hudebních ukázek. Program akcentuje zejména klíčovou roli české aristokracie i lokálních umělců ve vývoji evropské hudby a je obohacen o dílnu. 

Teoretická část: Studenti absolvují prohlídku hudební expozice Lobkowiczkého paláce, která bude vedena především formou dialogu. 

 
Praktická část: Získané znalosti a postřehy si poté účastníci programu zafixují při práci s pracovními listy a u praktického cvičení.

Detaily programu

Věková kategorie: 7.–9. třída ZŠ, SŠ

Délka programu: 90 minut 

Počet účastníků: Max. 20 studentů + 2× doprovod zdarma (v případě větší skupiny je nutná individuální dohoda)

Vstupné: 120 Kč/student

Cíle programu: Žák chápe význam hudby pro kulturní rozvoj českých zemí; rozlišuje základní druhy skladeb; charakterizuje vztah Lobkowiczů k hudbě; vyjmenuje nejznámější hudební skladatele spojené s rodem Lobkowiczů.

Návaznost na RVP ZV: Umění a kultura (Hudební výchova); Člověk a společnost (Dějepis). Program rozvíjí všechny základní klíčové kompetence základního vzdělávání. 

Lokace: Lobkowiczký palác

Poznámka: Program je vhodný pro školy s rozšířenou hudební výchovou. V případě základní hudební výchovy je vhodné děti před návštěvou muzea na prohlídku připravit, v tomto případě nás kontaktujte pro více informací.


Zkušenosti návštěvníků

Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži

Vážený pane doktore,  
ještě jednou moc děkuji za program. Pro mě skvělé doplnění k hudebním dějinám. Skutečné osvěžení na konci školního roku.

Mgr. Lenka Pospíšilová
Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži 

Další vzdělávací programy a aktivity

Mladý kurátor

V rámci každoročně se opakujícího programu, který v roce 2010 vytvořila Alexandra Lobkowicz ve spolupráci s International School of Prague, mají studenti možnost převzít roli mladých kurátorů.

Poklady Lobkowiczkých sbírek

Komentovaná prohlídka stálé expozice v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě přibližuje žákům vybraná témata a sbírkové předměty. Během programu žáci absolvují dvě dílny přímo v prostorách muzea.

Pernštejnský salon

Stejně jako vláda Habsburků ovlivnila zcela zásadním způsobem dějiny Českého království, tak i příjezd manželky Vratislava z Pernštejna, španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara, do Prahy zanechal hlubokou stopu v české kultuře a společnosti 16. století.

Portrét v notách

Prohlídka hudební expozice Lobkowiczkého paláce seznamuje žáky s hudebním děním v Evropě od 17. do 19. století. Historie hudby je prezentována na širším pozadí evropských kulturně-historických událostí s použitím multimediálních prvků a hudebních ukázek.

Objevování lobkowiczkých sbírek

Komentovaná prohlídka zámku s pracovním listem prezentuje dětem vybraná témata, například dlouhou hudební tradici rodu Lobkowiczů, a přibližuje historické předměty jako třeba starodávné glóby nebo vzácné obrazy.

Dvořákův rok

Antonín Dvořák nebyl jen geniální hudební skladatel a velká osobnost naší kultury, ale byl to také vesničan, který strávil svoje dětství na venkově obklopen vším, co takové prostředí nabízí.

Dětství Antonína Dvořáka

Vzdělávací program zavede účastníky do doby Dvořákova dětství, které trávil ve vesnici Nelahozeves v rodině místního řezníka a hospodského. Malý Antonín byl obklopen celou řadou vjemů, které formovaly jeho osobnost a zcela nepochybně měly vliv také na jeho budoucí hudební dráhu.

Dvořákův rodný dům (výtvarná dílna)

Rodný dům Antonína Dvořáka dodnes stojí v obci Nelahozeves a připomíná nám, odkud jeden z našich nejslavnějších hudebních skladatelů pocházel, kde se narodil a vyrůstal.

Povedené nebo podvedené: šest písní z Rukopisu královédvorského

Antonín Dvořák nebyl jen geniální hudební skladatel a velká osobnost naší kultury, ale byl to také vesničan, který strávil svoje dětství na venkově obklopen vším, co takové prostředí nabízí.

U lavice dítě stálo… Erbenova a Dvořákova Polednice

Program zaměřený na Dvořákovo hudební ztvárnění Polednice je založen na rozboru jak rytmického textu básně K. J. Erbena, tak samotné skladatelovy symfonické básně.